Wielkie kino, wielka polityka i codzienne życie najwybitniejszego twórcy polskiego kina Jego życiem interesowali się osobiście szef KGB, 10 generałów polskiej bezpieki oraz ministrowie Moczar i Kiszczak. Jego filmy śledzili kolejni szefowie partii i państwa: od Gomułki, plującego na pesymizm "Niewinnych czarodziejów", poprzez Gierka, któremu żona kazała usunąć pornografię z "Ziemi obiecanej", po Jaruzelskiego, który przy okazji "Człowieka z żelaza" chciałby udowodnić, że w Grudniu 1970 roku armia była niewinna. Autorzy opisują życie swego bohatera na skrzyżowaniu polityki, codzienności i pracy nad kolejnymi filmami, z których wiele stanie się arcydziełami światowego kina. Kłopoty z cenzurą, władzami kinematografii i nacjonalistami, którzy go od zawsze nienawidzą. Sięgają po nieznane materiały z archiwów - również PRL-owskiej bezpieki - ale przede wszystkim rozmawiają z samym Andrzejem Wajdą, świadkiem epoki. Książka stanowi ważne dopełnienie dyskusji jaka toczy się wokół filmu "Wałęsa. Człowiek z nadziei" Andrzeja Wajdy. `Dlaczego właśnie w 1977 r. bezpieka założyła na mnie sprawę? Chyba dostrzegli już, że nie ma szans, bym przeszedł na ich stronę. "Człowiek z marmuru" został przez widzów odebrany jednoznacznie: okazał się bardzo mocnym filmem. W samym kryptonimie też była jakaś logika. Miałem wtedy już dobrą pozycję w środowisku, także za granicą. Niektórzy postrzegali mnie więc jako luminarza wśród artystów. Ubecy pewnie też. A może po prostu policja potrzebowała akurat takiej sprawy... By mieć na mnie jakieś ewentualne haki tak na wszelki wypadek?` Andrzej Wajda.
UWAGI:
Na okładce: Szef KGB, 10 generałów polskiej bezpieki oraz ministrowie Moczar i Kiszczak - to im przeszkadzał "Luminarz". Bibliografia strony 384-387. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Prezydent Andrzej Duda dokonał wyboru i - jak widać dziś - utrzymał zmowę milczenia. Ludzie na wysokich stołkach chcą, by opatrzony klauzulą tajemnicy, a nawet tajności najważniejszy dokument III RP pozostał sekretem przechodzącym z ojca na syna, by móc nadal innym ludziom mydlić oczy - ale tak nie będzie! Prawda przynależna jest tym, dla których została napisana. Historia, którą tu pokazujemy, to przełom: ujawniamy Aneks do raportu WSI i przywracamy opinii publicznej to, co jest jej własnością. To historia mroczna i niekojąca, ale warto ją poznać, bo choć brzmi jak thriller polityczny, jest to historia prawdziwa, a jej wpływ na rzeczywistość przekracza wyobrażenie wielu z nas.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Psy rzadko bywają dobre albo złe. Najczęściej są takie, jak zostaną wychowane.
Historia spisana przez Jakuba Ćwieka to zapis przeszło trzydziestoletniej służby Adama Bigaja (ps. "Księciunio"), W latach 90. kierownika sekcji zabójstw na wrocławskim starym mieście, później naczelnika wydziału kryminalnego w słynnym Trójkącie Bermudzkim.
To opowieść o "psiej służbie": współpracy szeregowych milicjantów z SB i Kościołem, zabezpieczaniu kolejnych papieskich pielgrzymek, walce z mafią, skutkami powodzi i dopalaczami. Medialne sprawy, o których słyszała cała Polska, są tu pokazane z zupełnie innej perspektywy. Przede wszystkim jednak to książka o funkcjonariuszach. O nieoczywistych przyjaźniach, cenie, jaką płaci się za bycie dobrym gliną, trudnych wyborach osobistych i próbie budowania rodziny na podstawie usypanej z telefonów o każdej porze, włamów i trupów.
A także... o zmaganiach policji z jej największym wrogiem - samą sobą. O tym, jak na służbę wpływają roszady polityczne, jakie są skutki korupcji, nepotyzmu i podporządkowania działań słupkom statystycznym.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Książka potwierdza, że istnieją polscy marani, którzy jak hiszpańscy conversos przyjęli chrześcijaństwo, ale zachowali pamięć o swym żydowskim pochodzeniu. Jarosław Kurski, przełamując zmowę milczenia, odsłania rodzinne sekrety i opowiada historię syna, którego dręczy brakujący element w genealogicznej układance. Zadaje sobie dramatyczne pytanie: dlaczego dziady i dybuki - duchy przodków polskich i żydowskich - nie mogą stać w jednym domu? I czy możliwe jest ich pojednanie? [Agata Bielik-Robson]
Od pierwszego zdania o Mamie Autora nie mogłem się oderwać od tej książki, póki nie dotarłem do ostatniego. Książka fascynuje i wciąga, gdyż jest opowieścią detektywistyczną o koligacjach rodzinnych (niesamowitych, zda się - nieprawdopodobnych!). "Dziady i dybuki" potwierdzają atrakcyjność idei akulturacji w polszczyźnie. Roman Dmowski bałby się takich ludzi jak ukochana Mama Jarka; przy tem postać to skomplikowana, wzorcowo wydobyta z wizerunku Polski Jagiellońskiej. [Marian Turski]
Jedna z najbardziej poruszających książek, jakie zdarzyło mi się przeczytać. Przejmująca, a zarazem tragiczna historia żydowskiej rodziny poszukującej drogi do polskości. Historia ludzi, którzy na taką właśnie (nieodwzajemnioną) miłość zostali skazani i taką zostali przebodzeni ojczyzną. [Jan Grabowski]
UWAGI:
Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Została wypożyczona Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
WYPOŻYCZYŁ:
Nr karty: 000122 od dnia:2024-04-11 Wypożyczona, do dnia: 2024-05-13
Mamy przed sobą książkę ciekawą, dyskusyjną i wielu momentach nowatorską, a na pewno inną niż obecne podręczniki.Z recenzji prof. dr hab. Witolda Mazurczaka Spośród ogromnej literatury na temat II wojny światowej Mawdsley wybrał najbardziej wartościowe merytorycznie, uwzględniające najnowsze wyniki badań, anglojęzyczne opracowania syntetyczne i monografie dotyczące działań wojennych oraz politycznego tła wojny.Z recenzji prof. dr hab. Andrzeja M. Brzezińskiego Rozpoczynając od 1937, a nie od 1939 roku oraz koncentrując się w równej mierze na Azji i na Europie, II Wojna Światowa ukazuje właściwy kontekst globalny i chronologiczny tego konfliktu. Została napisana językiem prostym i przejrzystym, a jasność wywodu zawdzięcza wyrafinowanej argumentacji i erudycji autora. Te walory czynią z niej idealny tekst wprowadzający, z którego nawet czytelnicy obeznani z tematem wiele się dowiedzą.Hew Strachan, profesor historii wojskowości w All Souls College Uniwersytetu w Oksfordzie Rozpoczynając od wybuchu wojny chińsko-japońskiej w 1937 roku, Evan Mawdsley wykazuje, że źródeł II wojny światowej należy upatrywać w konflikcie między starym a nowym porządkiem międzynarodowym, a następnie śledzi rozprzestrzenianie się konfliktu w miarę, jak obejmował on Azję, Europę i Bliski Wschód. Autor koncentruje się przede wszystkim na aspekcie militarnym i strategicznym historii wojny, choć analizuje również czynniki polityczne, ekonomiczne, ideologiczne i kulturowe, które wpływały na rozwój wydarzeń. Nie pomija także konsekwencji wojny, obejmujących nie tylko klęskę państw Osi, ale również rozpad imperiów kolonialnych oraz początek Zimnej Wojny.Evan Mawdsley jest wykładowcą historii powszechnej na Wydziale Historycznym Uniwersytetu w Glasgow. Jego najnowsze publikacje, to The Stalin Years: The Soviet Union, 1929 - 1953 (2003) oraz Wojna nazistowsko-sowiecka, 1941-1945 (2005; wyd. polskie 2009).
UWAGI:
Tyt. oryg.: World War II. A new history, 2009.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Barcelona, lata pięćdziesiąte ubiegłego stulecia, mroczne dni reżimu generała Franco. Alicja Gris jest piękną, inteligentną i pozbawioną skrupułów agentką. Pewnego dnia otrzymuje zlecenie z najwyższych sfer władzy. Sprawa jest ściśle tajna i dotyczy tajemniczego zniknięcia ministra kultury Mauricia Vallsa. Wydaje się, że może mieć to związek z przeszłością, kiedy Valls był dyrektorem budzącego grozę więzienia Montjuic. Alicja, wraz z przydzielonym do tego dochodzenia, kapitanem policji ma kilka dni na odnalezienie ministra. W trakcie poszukiwań w jej ręce trafia należący do Vallsa siódmy tom serii "Labirynt duchów". Książka ta doprowadzi Alicję do ukrytej w samym sercu Barcelony księgarni Sempere & Synowie. Czar tego miejsca sprawia, że jak przez mgłę powracają do niej obrazy z dzieciństwa. To, co odkryje, będzie śmiertelnym zagrożeniem dla niej i dla wszystkich, których kocha.
UWAGI:
Stanowi cz.4 cyklu, cz.1 pt.: Cień wiatru, cz.2 pt.: Gra anioła, cz.3 pt.: Więzień anioła, cz.4 pt.: Labirynt duchów.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
W eseju "Dlaczego piszę" George Orwell wyznaje, że nie potrafiłby napisać książki ani artykułu, gdyby nie było to dla niego równiez doświadczenie estetyczne. Takich - wysokiej próby - doświadczeń dostarcza lektura tego zbioru, który pozwala w pełni doceniać skalę talentu i wszechstronność zainteresowań pisarza. Znajdziemy tu głośne eseje programowe poświęcone językowi propagandy, wizji demokratycznego socjalizmu i brytyjskiemu imperializmowi. Przeczytamy dwa wstrząsające teksty narracyjne, w których Orwell rozlicza się ze swoją przeszłością, przywołując młodzieńcze doświadczenia funcjonariusza policji imperialnej w Birmie. Poznamy także jego przepis na dobre pisarstwo, refleksję nad tym, czy geniuszom wolno więcej, oraz parę myśli o tym, po co spoglądać w oczy ropusze szarej. Ze zbioru dziewiętnastu błyskotliwych esejów i smakowitych felietonów wyłania się pełniejszy obraz pisarza - odmienny od tego, jakim chciałyby go widzieć konserwatywne kręgi. To obraz intelektualisty nieulegającego presji otoczenia, surowego krytyka politycznej bierności, antyfaszysty, człowieka opowiadającego się jednoznacznie po stronie wartości lewicowych, osoby wrażliwej na piękno, urodę życia i przyjemność, jaką można czerpać z Natury.
UWAGI:
Tytuł oryginału eseju tytułowego: The lion and the unicorn : socialism and the English genius.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni